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Writer's pictureRabbi Stephen Epstein

D'var Torah for Parashat Bereshit 5785 פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית (26 October 2024 / 24 Tishrei 5785)

Parashat Bereshit is the 1st weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Genesis 1:1-6:8

Bereishit (“In the Beginning”), the first parashah in the annual Torah reading cycle, begins with God’s creation of the world. The first people, Adam and Eve, eat from the Tree of Knowledge and are banished from the Garden of Eden. Their elder son, Cain, kills their younger son, Abel, and Cain is destined to a life of wandering. [1]


Triennial year 3

1: 5:1-5 · 5 p’sukim  

2: 5:6-8 · 3 p’sukim  

3: 5:9-14 · 6 p’sukim  

4: 5:15-20 · 6 p’sukim  

5: 5:21-24 · 4 p’sukim  

6: 5:25-31 · 7 p’sukim  

7: 5:32-6:8 · 9 p’sukim  

maf: 6:5-8 · 4 p’sukim  

Haftarah for Ashkenazim: Isaiah 42:5-43:10 · 31 p’sukim


Commentary and Divrei Torah 

 

Hertz Chumash: pp. 16 – 20 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 2 – 20)

Artscroll Chumash: pp. 22 – 29 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 2 – 29)

Etz Chaim Chumash: pp. 30 – 34 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 3 – 34)

 

Our parashat describes the creation of the Universe.  We see how G-d formed the foundation and everything in the six various stages that the Torah refers to as “days”.  We also see G-d establishing a time for rest, which we call “Shabbat”. The triennial portion of 5785 (Fifty-seven Eighty-five) covers the last third of the parashat.  Our portion, Bereishit, starts by saying how Hashem created humankind in his likeness and blessed them., It then discusses the lineage of the first humans, Adam and Eve, and leads into the birth of Noah, the subject of the next parashat.


Chapter six, the final part, talks about humans increasing on earth, and how the sons of “divine beings” or gods took the daughters of humans to be their wives.  This is an increasing concept that bears investigation.  The Hebrew word used is “Elohim”, a word we use for G-d in his attribute of justice.  But this can be a generic word for gods, with a little “g”, and since it involves justice, it can also be used to refer to rulers who were in power and created their own systems of laws.


So another interpretation is that the sons of kings and nobles took the daughters of commoners, perhaps against their will as they wanted to without any respect for them.  Consider that this portion ends with this and the next portion, Noah, opens with Hashem seeing that humankind has become evil and seeks to destroy them.  It would be logical to follow this flow of text and perhaps consider it was this disrespect and willfulness that people showed those with a lower social standing that sealed G-d’s decision.


Perhaps this part of our portion is a lesson in respect that we should all take to heart.


 

Parashá Bereshit 5785 / פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית

26 de octubre de 2024 / 24 de Tishrei de 5785

Parashá Bereshit es la primera porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Génesis 1:1-6:8

Bereshit (“En el principio”), la primera parashá del ciclo anual de lectura de la Torá, comienza con la creación del mundo por parte de Dios. Las primeras personas, Adán y Eva, comen del Árbol del Conocimiento y son desterrados del Jardín del Edén. Su hijo mayor, Caín, mata a su hijo menor, Abel, y Caín está destinado a una vida de vagabundeo. [1]

Año trienal 3

1: 5:1-5 · 5 p’sukim

2: 5:6-8 · 3 p’sukim

3: 5:9-14 · 6 p’sukim

4: 5:15-20 · 6 p’sukim

5: 5:21-24 · 4 p’sukim

6: 5:25-31 · 7 p’sukim

7: 5:32-6:8 · 9 p’sukim

maf: 6:5-8 · 4 p’sukim

Haftará para los ashkenazíes: Isaías 42:5-43:10 · 31 p’sukim

Comentario y Divrei Torá

Sefaria OU Torah Jewish Theological Seminary American Jewish University

 

Hertz Chumash: págs. 16 – 20 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 2 a 20)

Artscroll Chumash: págs. 22 a 29 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 2 a 29)

Etz Chaim Chumash: págs. 30 a 34 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 3 a 34)

 

Nuestra parashá describe la creación del Universo. Vemos cómo Dios formó los cimientos y todo en las seis etapas diferentes a las que la Torá se refiere como “días”. También vemos que Dios establece un tiempo para el descanso, al que llamamos “Shabat”. La porción trienal de 5785 (Cincuenta y siete ochenta y cinco) cubre el último tercio de la parashá. Nuestra porción, Bereshit, comienza diciendo cómo Hashem creó a la humanidad a su imagen y los bendijo. Luego analiza el linaje de los primeros humanos, Adán y Eva, y conduce al nacimiento de Noé, el tema de la próxima parashá.


El capítulo seis, la parte final, habla sobre el aumento de los humanos en la tierra, y cómo los hijos de los “seres divinos” o dioses tomaron a las hijas de los humanos para ser sus esposas. Este es un concepto creciente que requiere investigación. La palabra hebrea utilizada es “Elohim”, una palabra que usamos para Dios en su atributo de justicia. Pero esta puede ser una palabra genérica para dioses, con una “g” minúscula, y dado que implica justicia, también puede usarse para referirse a gobernantes que estaban en el poder y crearon sus propios sistemas de leyes.


Entonces, otra interpretación es que los hijos de reyes y nobles tomaron a las hijas de los plebeyos, tal vez en contra de su voluntad, ya que querían hacerlo sin ningún respeto por ellas. Consideremos que esta porción termina con esto y la siguiente porción, Noé, comienza con Hashem viendo que la humanidad se ha vuelto malvada y busca destruirla. Sería lógico seguir este flujo del texto y tal vez considerar que fue esta falta de respeto y obstinación que la gente mostró hacia aquellos de menor nivel social lo que selló la decisión de Dios.


Tal vez esta parte de nuestra porción sea una lección de respeto que todos deberíamos tomar en serio.

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