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D'var Torah for Parashat Bo 5785 בֹּא 1 February 2025 / 3 Sh’vat 5785

Writer's picture: Rabbi Stephen EpsteinRabbi Stephen Epstein

Bo 5785 / בֹּא

1 February 2025 / 3 Sh’vat 5785

Uno de febrero Veinte Veinticinco / Tres Shevat Cincuenta y siete Ochenta y cinco

Parashat Bo is the 15th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Éxodo Capítulo diez: Versículo uno-trece: dieciséis

Bo (“Come”) recounts the last three plagues that God inflicts on the Egyptians: locusts, darkness, and death of firstborns. God commands the Israelites to offer a Passover lamb sacrifice. After the last plague, Pharaoh and the Egyptians demand that the Israelites leave. [1]


Triennial year 3

1: 12:29-32 · 4 p’sukim 

2: 12:33-36 · 4 p’sukim 

3: 12:37-42 · 6 p’sukim 

4: 12:43-51 · 9 p’sukim 

5: 13:1-4 · 4 p’sukim 

6: 13:5-10 · 6 p’sukim 

7: 13:11-16 · 6 p’sukim 

maf: 13:14-16 · 3 p’sukim 

Haftarah: Jeremiah 46:13-28 · 16 p’sukim


Commentary and Divrei Torah

 

Hertz Chumash: pp. 258 – 262 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 248 – 262)

Artscroll Chumash: pp. 356 – 365 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 340 – 365)

Etz Chaim Chumash: pp. 387 – 394 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 374 – 394)

 

Here we come to the climax of our process of liberation. Hashem inflicts the final three plagues against Pharaoh's “hard heart”. First we have the eighth and ninth “signs and wonders”, locusts and complete darkness.


Pharaoh being Pharaoh, of course, says he capitulates but then reneges and does not let Israel go. Having been given ten opportunities to free the slaves (including when Moses and Aaron first approach him and turn the staff into a snake), he brings the death of the firstborn upon himself, and being the king of Egypt, his subjects.


While it's important that we study Torah and remember and relive the Exodus through performing the Seder at Passover, how does this monumental historical event that defines our people and heritage find relevance today? Will Hashen redeem Israel from the tyranny of present day terrorists and free our people from that bandage?


Consider that Israel was subjected to slavery for over one hundred years before G-d “remembered” His covenant with Abraham. Perhaps it is Israel's success in immobilizing and destroying much of our enemies' capacity to fight that is the beginning of our modern redemption.


As our ancestors did, we must trust in Hashem, follow our mitzvot and continue to observe our religion. And that will bring us to success.



Bo 5785 / בֹּא

1 de febrero de 2025 / 3 Sh’vat 5785

Uno de febrero Veinte Veinticinco / Tres Shevat Cincuenta y siete Ochenta y cinco

 

Parashat Bo es la decimoquinta porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Éxodo 10:1-13:16

Éxodo Capítulo diez: Versículo uno-trece: dieciséis

Bo (“Ven”) relata las últimas tres plagas que Dios inflige a los egipcios: langostas, oscuridad y muerte de los primogénitos. Dios ordena a los israelitas ofrecer un sacrificio de cordero de Pascua. Después de la última plaga, el faraón y los egipcios exigen que los israelitas se vayan. [1]

 

Año trienal 3

1: 12:29-32 · 4 p’sukim

2: 12:33-36 · 4 p’sukim

3: 12:37-42 · 6 p’sukim

4: 12:43-51 · 9 p’sukim

5: 13:1-4 · 4 p’sukim

6: 13:5-10 · 6 p’sukim

7: 13:11-16 · 6 p’sukim

maf: 13:14-16 · 3 p’sukim

Haftará: Jeremías 46:13-28 · 16 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torá

Sefaria. OU Torah Jewish Theological Seminary American Jewish University

 

Hertz Chumash: pp. 258 – 262 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 248 – 262)

Artscroll Chumash: pp. 356 – 365 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 340 – 365)

Etz Chaim Chumash: pp. 387 – 394 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 374 – 394)

 

Aquí llegamos al clímax de nuestro proceso de liberación. Hashem inflige las tres plagas finales contra el “corazón duro” del Faraón. Primero tenemos la octava y la novena “señales y prodigios”, langostas y oscuridad total.

 

El Faraón, siendo Faraón, por supuesto, dice que capitula, pero luego se retracta y no deja ir a Israel. Después de haber recibido diez oportunidades para liberar a los esclavos (incluyendo la primera vez que Moisés y Aarón se acercan a él y convierten la vara en una serpiente), atrae sobre sí la muerte del primogénito y, como rey de Egipto, sobre sus súbditos.

 

Si bien es importante que estudiemos la Torá y recordemos y revivamos el Éxodo a través de la celebración del Séder de Pésaj, ¿cómo encuentra relevancia hoy este evento histórico monumental que define a nuestro pueblo y herencia? ¿Podrá Hashen redimir a Israel de la tiranía de los terroristas actuales y liberar a nuestro pueblo de esa venda?

 

Consideremos que Israel estuvo sometido a la esclavitud durante más de cien años antes de que Dios “recordara” Su pacto con Abraham. Tal vez el éxito de Israel en inmovilizar y destruir gran parte de la capacidad de nuestros enemigos para luchar sea el comienzo de nuestra redención moderna.

 

Como lo hicieron nuestros antepasados, debemos confiar en Hashem, seguir nuestras mitzvot y continuar observando nuestra religión. Y eso nos llevará al éxito.


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