Parashat Devarim 5784 / פָּרָשַׁת דְּבָרִים
10 August 2024 / 6 Av 5784
Parashat Devarim is the 44th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion Triennial Year 2:Deuteronomy 2:2-2:30
Devarim (“Words”) is the first Torah portion in the Book of Deuteronomy, the final book of the Torah. In it, Moses recounts events from the Israelites’ travels in the desert, like the appointment of judges, the sin of the spies, and the wars with the Emorite kings Sihon and Og. [1]
Triennial year 2
1: 2:2-5 · 4 p’sukim
2: 2:6-12 · 7 p’sukim
3: 2:13-16 · 4 p’sukim
4: 2:17-19 · 3 p’sukim
5: 2:20-22 · 3 p’sukim
6: 2:23-25 · 3 p’sukim
7: 2:26-30 · 5 p’sukim
maf: 3:20-22 · 3 p’sukim
Haftarah: Isaiah 1:1-27 · 27 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 743 – 746 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 736 – 749)
Artscroll Chumash: pp. 948 – 953 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 938 – 957)
Etz Chaim Chumash: pp. 990 – 994 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 981 – 998)
Parashat Devarim starts the last book of Torah. The English word for the fifth book is “Deuteronomy”, which means “second”. Deuteronomy is sort of a review in that many of the commandments are repeated, a few are slightly varied, and there are also some new ones.
Why? Because Moses is talking to a new generation. These are the people who will go conquer and then settle the land. It is important, then, to keep this mind as we proceed through Deuteronomy as this will help put some of the content in context. Consider, also, that the content is relevant for what this generation needs to know to set up Hebrew society in the Promised Land.
In our triennial portion, Moses is recounting the journeys and some of the conquests. There are times in the Torah when Hashem targets a group for destruction; for example, the Amalekites for attacking the vulnerable seniors and children that brought up the rear of the train. By contrast, in our section, Hashem tells Moses that they can ask Edom (Esau) and Moab (Yitro) for supplies, but if they refuse, there is no recourse but to just move on. Since G-d had made promises to those peoples, they are protected.
Consider the contrast. Some nations are targeted for destruction while others are protected. This is not random, but rather based on whether those nations’ actions are abhorrent or not. A prime example of divine justice and demonstrating that G-d’s actions are meaningful.
Parashat Devarim 5784 / פָּרָשַׁת דְּבָרִים
10 de agosto de 2024 / 6 de Av de 5784
Parashat Devarim es la 44.ª porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.
Parashat Devarim Año Trienal 2: Deuteronomio 2:2-2:30
Devarim (“Palabras”) es la primera porción de la Torá en el Libro de Deuteronomio, el último libro de la Torá. En él, Moisés relata los acontecimientos de los viajes de los israelitas por el desierto, como el nombramiento de los jueces, el pecado de los espías y las guerras con los reyes emoritas Sijón y Og. [1]
Hertz Chumash: págs. 743 – 746 Año Trienal 2 (Kriyah completo, págs. 736 – 749)
Artscroll Chumash: págs. 948 – 953 Año Trienal 2 (Kriyah completo, págs. 938 – 957)
Etz Chaim Chumash: págs. 990 – 994 Año Trienal 2 (Kriyah completo, págs. 981 – 998)
Parashat Devarim comienza el último libro de la Torá. La palabra en español para el quinto libro es “Deuteronomio”, que significa “segundo”. Deuteronomio es una especie de repaso en el que se repiten muchos de los mandamientos, algunos se modifican levemente y también hay algunos nuevos.
¿Por qué? Porque Moisés está hablando a una nueva generación. Estas son las personas que irán a conquistar y luego se asentarán en la tierra. Es importante, entonces, tener esto en cuenta a medida que avanzamos en Deuteronomio, ya que esto ayudará a poner parte del contenido en contexto. Considere, también, que el contenido es relevante para lo que esta generación necesita saber para establecer la sociedad hebrea en la Tierra Prometida.
En nuestra porción trienal, Moisés está relatando los viajes y algunas de las conquistas. Hay momentos en la Torá en los que Hashem apunta a un grupo para destruirlo; por ejemplo, los amalecitas por atacar a los ancianos y niños vulnerables que iban en la parte trasera del tren. En cambio, en nuestra sección, Hashem le dice a Moisés que pueden pedirle provisiones a Edom (Esaú) y Moab (Yitró), pero si se niegan, no les queda más remedio que seguir adelante. Como Dios les había hecho promesas a esos pueblos, están protegidos.
Consideremos el contraste. Algunas naciones son el blanco de la destrucción mientras que otras son protegidas. Esto no es aleatorio, sino que se basa en si las acciones de esas naciones son aborrecibles o no. Un excelente ejemplo de justicia divina y que demuestra que las acciones de Dios son significativas
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