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D'var Torah for Parashat Ki Tavo 5784 פָּרָשַׁת כִּי־תָבוֹא (21 September 2024 / 18 Elul 5784)

Parashat Ki Tavo is the 50th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Deuteronomy 26:1-29:8

Ki Tavo (“When You Come”) opens by describing the ceremony of the first fruit offering (bikkurim) and the declaration made upon the completion of tithing. It concludes with a detailed description of blessings that follow obedience to God's laws and curses that come with their desecration. [1]

 

Triennial year 2

1: 26:12-15 · 4 p’sukim  

2: 26:16-19 · 4 p’sukim  

3: 27:1-3 · 3 p’sukim  

4: 27:4-8 · 5 p’sukim  

5: 27:6-10 · 5 p’sukim  

6: 27:11-28:3 · 19 p’sukim  

7: 28:4-6 · 3 p’sukim  

maf: 29:6-8 · 3 p’sukim  

Haftarah: Isaiah 60:1-22 · 22 p’sukim

 

Commentary and Divrei Torah

 

Hertz Chumash: pp. 860 – 866 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 859 – 873)

Artscroll Chumash: pp. 1070 – 1077 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 1068 – 1085)

 

This is an interesting parashat with a dominant theme.  Ki Tavo starts out discussing a process for formal gratitude for the first fruits of the land.  This is an important, pervasive concept about acknowledging that success in our agricultural society stems from G-d’s generosity.


Thus sets the stage for conditions for prosperity.  Reward and punishment is laid out in very specific terms.  First of all, upon entering the land, the laws of Torah are to be inscribed on a group of large rocks in plaster. An altar to Hashem is to be made there and peace offerings are to accompany the inscription.

Then, half the tribes ascend Mount Ebal and the other half ascend Mount Gerizim.  With the Levites in the valley between, the tribes on mount Gerizim pronounce blessings while the tribes on mount Ebal pronounce the converse of those blessings as curses. 


We then have a repeat of the Tochachah, the Warning.  This is where Hashem lays outs the rewards for following the mitzvoth and the punishments for reneging. Here, however, the warnings of the curses that will happen if Israel renounces the Covenant are direr than stated in Leviticus chapter 26.


Certainly we should be aware of following mitzvoth for the rewards and punishments.  But let’s not lose sight that we are Hashem’s chosen people, and it is really out of love that we serve Him.


 

Parashat Ki Tavo 5784 / פָּרָשַׁת כִּי־תָבוֹא

21 de septiembre de 2024 / 18 de Elul 5784

 

Parashat Ki Tavo es la quincuagésima porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Deuteronomio 26:1-29:8

Ki Tavo (“Cuando vengas”) comienza describiendo la ceremonia de la ofrenda de los primeros frutos (bikkurim) y la declaración que se hace al completar el diezmo. Concluye con una descripción detallada de las bendiciones que siguen a la obediencia a las leyes de Dios y las maldiciones que vienen con su profanación. [1]

Año trienal 2

1: 26:12-15 · 4 p’sukim

2: 26:16-19 · 4 p’sukim

3: 27:1-3 · 3 p’sukim

4: 27:4-8 · 5 p’sukim

5: 27:6-10 · 5 p’sukim

6: 27:11-28:3 · 19 p’sukim

7: 28:4-6 · 3 p’sukim

maf: 29:6-8 · 3 p’sukim

Haftarah: Isaías 60:1-22 · 22 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torá

 

Hertz Chumash: pp. 860 – 866 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 859 – 873)

Artscroll Chumash: págs. 1070 – 1077 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 1068 – 1085)

 

Esta es una parashá interesante con un tema dominante. Ki Tavo comienza discutiendo un proceso de gratitud formal por los primeros frutos de la tierra. Este es un concepto importante y generalizado sobre el reconocimiento de que el éxito en nuestra sociedad agrícola surge de la generosidad de Dios.

De este modo, se prepara el escenario para las condiciones de prosperidad. La recompensa y el castigo se establecen en términos muy específicos. En primer lugar, al ingresar a la tierra, las leyes de la Torá deben inscribirse en un grupo de grandes rocas en yeso. Allí se debe hacer un altar a Hashem y las ofrendas de paz deben acompañar la inscripción.


Luego, la mitad de las tribus ascienden al monte Ebal y la otra mitad asciende al monte Gerizim. Mientras los levitas se encuentran en el valle intermedio, las tribus del monte Gerizim pronuncian bendiciones mientras que las tribus del monte Ebal pronuncian lo contrario de esas bendiciones como maldiciones.


Luego tenemos una repetición de la Tojajá, la Advertencia. Aquí es donde Hashem establece las recompensas por seguir las mitzvot y los castigos por incumplirlas. Aquí, sin embargo, las advertencias de las maldiciones que ocurrirán si Israel renuncia al Pacto son más terribles que las que se indican en el capítulo 26 de Levítico.

Sin duda, debemos ser conscientes de seguir las mitzvot por las recompensas y los castigos. Pero no perdamos de vista que somos el pueblo elegido de Hashem, y es realmente por amor que lo servimos.

 

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