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Writer's pictureRabbi Stephen Epstein

D'var Torah for Parashat Ki Teitzei 5784 פָּרָשַׁת כִּי־תֵצֵא (14 September 2024 / 11 Elul 5784)


Parashat Ki Teitzei is the 49th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Deuteronomy 21:10-25:19

Ki Teitzei (“When You Go Out”) contains numerous laws, more than appear in any other Torah portion. These include laws about the treatment of a captive woman, returning lost objects, forbidden mixtures, the erection of a rooftop fence, rape, collateral, and workers’ wages. [1]

Triennial year 2

1: 23:8-12 · 5 p’sukim  

2: 23:13-15 · 3 p’sukim  

3: 23:16-19 · 4 p’sukim  

4: 23:20-24 · 5 p’sukim  

5: 23:25-24:4 · 6 p’sukim  

6: 24:5-9 · 5 p’sukim  

7: 24:10-13 · 4 p’sukim  

maf: 25:17-19 · 3 p’sukim  


Haftarah: Isaiah 54:1-10 · 10 p’sukim


Commentary and Divrei Torah

 

Hertz Chumash: pp. 847 – 852 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 840 – 857)

Artscroll Chumash: pp. 1054 – 1061 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 1046 – 1069)


It is said that this parashat contains more mitzot/commandments than any other parashat. It starts out discussing a woman of an enemy people that an Israel soldier finds desirable, to how to treat the first-born son of a “hated” (in contrast to a ‘beloved’ wife) wife to a son who steals to satisfy his lusts for food and alcohol.  It then goes to (in our triennial portion) to keeping the camp pure even in war, to harboring a runaway slave to not charging loans to a fellow Israelite but all right for a foreigner in business, to avoiding vows since this increases the commandments you have to observe, to divorcing a wife, to leaving gleanings (leftovers) from the harvest of a field for the poor.


In short, a lot going on.


What is the connection? Consider that Israel has to be better.  We have to observe purity and holiness no matter what.  Even when we’re going out to battle, we have to be ethical. We have to respect the rights of everybody.  We have to observe justice for everyone and be fair, no matter what.


While it may seem like a tall order, it’s really not.  When we read through these mitzvoth, it all makes sense.  Just be fair.  A slave who seeks asylum from an abusive master needs refuge.  Ethics need to be observed in war—like now.  Be charitable to those in need. 


Very simple. And this is what Hashem requires of us.

 

 

Parashat Ki Teitzei 5784 / פָּרָשַׁת כִּי־תֵצֵא

14 de septiembre de 2024 / 11 de Elul de 5784

 

Parashat Ki Teitzei es la 49.ª porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Parashat Ki Teitzei: Deuteronomio 21:10-25:19

Ki Teitzei (“Cuando salgas”) contiene numerosas leyes, más de las que aparecen en cualquier otra porción de la Torá. Estas incluyen leyes sobre el trato a una mujer cautiva, la devolución de objetos perdidos, las mezclas prohibidas, la construcción de una cerca en el techo, la violación, las garantías y los salarios de los trabajadores. [1]

Año trienal 2

1: 23:8-12 · 5 p’sukim

2: 23:13-15 · 3 p’sukim

3: 23:16-19 · 4 p’sukim

4: 23:20-24 · 5 p’sukim

5: 23:25-24:4 · 6 p’sukim

6: 24:5-9 · 5 p ’sukim

7: 24:10-13 · 4 p’sukim

maf: 25:17-19 · 3 p’sukim

Haftará: Isaías 54:1-10 · 10 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torá

 

Hertz Chumash: pp. 847 – 852 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 840 – 857)

Artscroll Chumash: págs. 1054 – 1061 Año Trienal 2 (Kriyah completa, págs. 1046 – 1069)

 

Se dice que esta parashá contiene más mitzot/mandamientos que cualquier otra parashá. Comienza hablando de una mujer de un pueblo enemigo que un soldado de Israel encuentra deseable, de cómo tratar al hijo primogénito de una esposa “odiada” (en contraste con una esposa “amada”) y de un hijo que roba para satisfacer sus lujurias por la comida y el alcohol. Luego pasamos (en nuestra porción trienal) a mantener el campamento puro incluso en la guerra, a albergar a un esclavo fugitivo, a no cobrar préstamos a un compatriota israelita pero sí a un extranjero en el negocio, a evitar los votos ya que esto aumenta los mandamientos que se deben observar, a divorciarse de una esposa, a dejar espigas (sobras) de la cosecha de un campo para los pobres.

 

En resumen, suceden muchas cosas.

 

¿Cuál es la conexión? Consideremos que Israel tiene que ser mejor. Tenemos que observar la pureza y la santidad sin importar lo que pase. Incluso cuando vamos a la batalla, tenemos que ser éticos. Tenemos que respetar los derechos de todos. Tenemos que observar la justicia para todos y ser justos, sin importar lo que pase.

 

Si bien puede parecer una tarea difícil, en realidad no lo es. Cuando leemos estas mitzvot, todo tiene sentido. Simplemente sea justo. Un esclavo que busca asilo de un amo abusivo necesita refugio. La ética debe observarse en la guerra, como ahora. Sea caritativo con los necesitados.

 

Muy simple. Y esto es lo que Hashem requiere de nosotros.

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