UA-120078225-1
top of page

D'var Torah for Parashat Re’eh 5784 פָּרָשַׁת רְאֵה (31 August 2024 / 27 Av 5784)

Parashat Re’eh is the 47th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Deuteronomy 11:26-16:17

Re’eh (“See”) details a series of laws in advance of the Israelites’ entrance into the Land of Israel. These include the obligation to destroy idolatry, laws of tithing and charity, dietary laws, holiday laws, and the prohibition of offering sacrifices outside of the place designated by God. [1]

Triennial year 2

1: 12:29-13:1 · 4 p’sukim  

2: 13:2-6 · 5 p’sukim  

3: 13:7-12 · 6 p’sukim  

4: 13:13-19 · 7 p’sukim  

5: 14:1-8 · 8 p’sukim  

6: 14:9-21 · 13 p’sukim  

7: 14:22-29 · 8 p’sukim  

maf: 16:13-17 · 5 p’sukim  

Haftarah: Isaiah 54:11-55:5 · 12 p’sukim

Commentary and Divrei Torah

 

Hertz Chumash: pp. 804 – 811 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 799 – 818)

Artscroll Chumash: pp. 1001 – 1015 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 984– 1023)

Etz Chaim Chumash: pp. 1068– 1076 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 1061 – 1089)


Moshe Rabeinu continues with his discourse to the new generation of Israelites who will conquer and settle the Promised Land.  The laws that he discusses at first seem to be a hodgepodge, unconnected to each other.  Or are they?


Moses first admonishes Israel to destroy all idols present.  He also warns them that they should not get too friendly with alien peoples that they become entices to explore their practices.  He also warns them that there will come times that people will arise and proclaim that they have profound spiritual insight and thus want to changes Israel’s practices. Moses warns that Torah is complete unto itself and that to add or subtract from its commandments would be blasphemy.  Moses also states Hashem’s decree that they are not to have private altars but worship only at a specific location that Hashem will make know to them at a later date. Moses then recounts the laws of Kashrut and summarizes the qualifications of which animals can be consumed as food and why.  Finally, we have a recount of the three pilgrimage festivals.


Consider a connection between these topics.  Israel may be tempted to stray from the commandments as it takes a lot discipline to be Jews, as we all know.  Some other heathen practices can be enticing as they may satisfy certain bodily temptations and lusts. As the laws of Kashrut follow right after these warnings, perhaps we have a purpose for these dietary laws.  Like the tzitzit and mezuzot, eating only specific holy foods are a reminder.  Since eating is a big part of our lives, keeping Kosher is a great reminder that we have to live an observant life filled with mitzvoth.


Remember that the next time you go shopping.



Parashat Reeh 5784 / פָּרָשַׁת רְאֵה

31 de agosto de 2024 / 27 de Av de 5784


Parashat Reeh es la 47.ª porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Parashat Reeh: Deuteronomio 11:26-16:17

Reeh (“Ver”) detalla una serie de leyes previas a la entrada de los israelitas a la Tierra de Israel. Estas incluyen la obligación de destruir la idolatría, leyes de diezmo y caridad, leyes dietéticas, leyes de festividades y la prohibición de ofrecer sacrificios fuera del lugar designado por Dios. [1]

Año trienal 2

1: 12:29-13:1 · 4 p’sukim

2: 13:2-6 · 5 p’sukim

3: 13:7-12 · 6 p’sukim

4: 13:13-19 · 7 p’sukim

5: 14:1-8 · 8 p’sukim

6: 14:9-21 · 13 p’s ukim

7: 14:22-29 · 8 p’sukim

maf: 16:13-17 · 5 p’sukim

Haftará: Isaías 54:11-55:5 · 12 p’sukim

Comentario y Divrei Torá

Sefaria OU Torah Jewish Theological Seminary American Jewish University


Hertz Chumash: pp. 804 – 811 Año Trienal 2 (Kriyah completo pp. 799 – 818)

Artscroll Chumash: pp. 1001 – 1015 Año Trienal 2 (Kriyah completo pp. 984– 1023)

Etz Chaim Chumash: pp. 1068– 1076 Año Trienal 2 (Kriyah completo pp. 1061 – 1089)


Moshe Rabeinu continúa con su discurso a la nueva generación de israelitas que conquistarán y se asentarán en la Tierra Prometida. Las leyes que analiza al principio parecen ser una mezcolanza, sin conexión entre sí. ¿O no lo son?


Moisés primero amonesta a Israel a destruir todos los ídolos presentes. También les advierte que no deben ser demasiado amistosos con los pueblos extranjeros, ya que se convertirán en tentaciones para explorar sus prácticas. También les advierte que llegarán momentos en que la gente se levantará y proclamará que tiene una profunda visión espiritual y, por lo tanto, querrá cambiar las prácticas de Israel. Moisés advierte que la Torá es completa en sí misma y que agregar o quitar de sus mandamientos sería una blasfemia. Moisés también establece el decreto de Hashem de que no deben tener altares privados, sino adorar solo en un lugar específico que Hashem les hará saber en una fecha posterior. Luego, Moisés relata las leyes de Kashrut y resume las calificaciones de qué animales pueden consumirse como alimento y por qué. Finalmente, tenemos un relato de las tres fiestas de peregrinación.


Considere una conexión entre estos temas. Israel puede verse tentado a desviarse de los mandamientos, ya que se necesita mucha disciplina para ser judío, como todos sabemos. Algunas otras prácticas paganas pueden ser tentadoras, ya que pueden satisfacer ciertas tentaciones y lujurias corporales. Como las leyes de Kashrut siguen inmediatamente después de estas advertencias, tal vez tengamos un propósito para estas leyes dietéticas. Al igual que los tzitzit y las mezuzot, comer solo alimentos sagrados específicos es un recordatorio. Dado que comer es una parte importante de nuestras vidas, mantener la kashrut es un gran recordatorio de que tenemos que vivir una vida observante llena de mitzvot.


Recuerde esto la próxima vez que vaya de compras.

3 views0 comments

Comments


bottom of page