Parashat Vayera 5785 / פָּרָשַׁת וַיֵּרָא
16 November 2024 / 15 Cheshvan 5785
Parashat Vayera is the 4th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Genesis 18:1-22:24
Vayera (“He Appeared”) opens as guests inform Abraham that Sarah will give birth. Despite Abraham’s attempts to convince God otherwise, God destroys the cities of Sodom and Gomorrah. Sarah gives birth to Isaac, and Abraham sends away Hagar and Ishmael. At God’s command, Abraham prepares to sacrifice Isaac, but an angel of God tells Abraham to offer a ram instead. [1]
Triennial year 3
1: 21:1-4 · 4 p’sukim
2: 21:5-13 · 9 p’sukim
3: 21:14-21 · 8 p’sukim
4: 21:22-34 · 13 p’sukim
5: 22:1-8 · 8 p’sukim
6: 22:9-19 · 11 p’sukim
7: 22:20-24 · 5 p’sukim
maf: 22:20-24 · 5 p’sukim
Haftarah for Ashkenazim: II Kings 4:1-37 · 37 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 71 – 76 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 63 – 76)
Artscroll Chumash: pp. 94 – 105 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 78 – 105)
Etz Chaim Chumash: pp. 112 – 122 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 99 – 122)
There are a lot of important events in this portion that set the stage for what we now call Judaism. Abraham demonstrates his humanity by pleading for Sodom and Gomorrah; Isaac is born, circumcised and weaned; and Abraham binds his son, Isaac, to prepare for his offering, that, of course doesn’t happen. We have discussed these events many times in the past. In fact, as you may remember, our triennial portion are the same readings as for the two days of Rosh Hashanah.
In between these events, we read about Abraham making an agreement with Abimelech and Phicol, the king and general of the Philistines. There workers were disputing usage and ownership of wells, for drinking and irrigating crops. While these other events are epochal, isn’t everything in the Torah, and why not address this? So what relevance does this particular passage have to these other events?
Perhaps it is another testament to Abraham’s love of humanity, that his primary focus in life was to respect people and make peace. This follows Abraham allowing his nephew Lot to pick which area he wanted to settle even though Abraham as the elder and surrogate parent had the right of first refusal.
Let’s consider this an important lesson as we enter 5785 (Fifty seven eighty five). Let’s all pledge to follow our patriarch Abraham’s idea that we should first follow peace, diplomacy and understanding in working with others.
Parashat Vayera 5785 / פָּרָשַׁת וַיֵּרָא
16 (dieciséis) de noviembre de 2024 (veinticuatro) / 15 (quince) de Jeshvan 5785 (cincuenta y siete ochenta y cinco)
Parashat Vayera es la cuarta porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Génesis 18:1-22:24 Vayera (“Él apareció”) comienza cuando los invitados le informan a Abraham que Sara dará a luz. A pesar de los intentos de Abraham de convencer a Dios de lo contrario, Dios destruye las ciudades de Sodoma y Gomorra. Sara da a luz a Isaac y Abraham despide a Agar e Ismael. Por orden de Dios, Abraham se prepara para sacrificar a Isaac, pero un ángel de Dios le dice a Abraham que ofrezca un carnero en su lugar. [1]
Año trienal 3
1: 21:1-4 · 4 p'sukim
2: 21:5-13 · 9 p'sukim
3: 21:14-21 · 8 p'sukim
4: 21:22-34 · 13 p'sukim
5: 22:1-8 · 8 p'sukim
6: 22:9-19 · 11 p'sukim
7: 22:20-24 · 5 p'sukim
maf: 22:20-24 · 5 p 'sukim
Haftará para los ashkenazíes: 2 Reyes 4:1-37 · 37 p'sukim
Comentario y Divrei Torá
Sefaria OU Torah Jewish Theological Seminary American Jewish University
Hertz Chumash: págs. 71 – 76 Año Trienal 3 (Kriyah completa págs. 63 – 76)
Artscroll Chumash: págs. 94 – 105 Año Trienal 3 (Kriyah completa págs. 78 – 105)
Etz Chaim Chumash: págs. 112 – 122 Año Trienal 3 ( Kriyah completo, págs. 99 - 122)
Hay muchos eventos importantes en esta porción que preparan el escenario para lo que ahora llamamos judaísmo. Abraham demuestra su humanidad al abogar por Sodoma y Gomorra; nace Isaac, es circuncidado y destetado; y Abraham Ata a su hijo Isaac para prepararlo para su ofrenda, pero eso, por supuesto, no sucede. Hemos hablado de estos eventos muchas veces en el pasado. De hecho, como recordarán, nuestra porción trienal son las mismas lecturas que para el Dos días de Rosh Hashaná.
Entre estos acontecimientos, leemos que Abraham hizo un pacto con Abimelec y Ficol, el rey y general de los filisteos. Los trabajadores se disputaban el uso y la propiedad de los pozos para beber y regar los cultivos. Aunque estos otros acontecimientos son trascendentales, no No todo está en la Torá, ¿y por qué no abordar esto? Entonces, ¿qué relevancia tiene este pasaje en particular para estos otros eventos?
Tal vez sea otro testimonio del amor de Abraham por la humanidad, que su objetivo principal en la vida fuera respetar a las personas y hacer la paz. Esto sigue a Abraham permitiendo que su sobrino Lot eligiera en qué área quería establecerse, a pesar de que Abraham, como el mayor y padre sustituto, tenía el derecho de preferencia.
Consideremos esto como una lección importante al entrar en el año 5785 (cincuenta y siete con ochenta y cinco). Compromiso de seguir la idea de nuestro patriarca Abraham de que debemos buscar primero la paz, la diplomacia y el entendimiento al trabajar con los demás.
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