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Writer's pictureRabbi Stephen Epstein

D'var Torah for פָּרָשַׁת וַיְחִי / Parashat Vayechi 5785 11 January 2025 / 11 Tevet 5785

Parashat Vayechi 5785 / פָּרָשַׁת וַיְחִי

11 January 2025 / 11 Tevet 5785

Parashat Vayechi is the 12th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Genesis 47:28-50:26

Genesis Chapter Forty-seven (Forty-nine), verse twenty-eight to Fifty, Twenty-six

Vayechi (“He Lived”) is the final Torah portion in the Book of Genesis. It opens as Jacob prepares for his death, making his son Joseph swear to bury him in the Cave of Machpelah. Jacob blesses Joseph’s two sons and his own 12 sons and then dies. Jacob’s sons bury him. The portion ends with Joseph’s death. [1]

 

Triennial year 3

1: 49:27-30 · 4 p’sukim  

2: 49:31-33 · 3 p’sukim  

3: 50:1-6 · 6 p’sukim  

4: 50:7-9 · 3 p’sukim  

5: 50:10-14 · 5 p’sukim  

6: 50:15-20 · 6 p’sukim  

7: 50:21-26 · 6 p’sukim  

maf: 50:23-26 · 4 p’sukim 

Haftarah: I Kings 2:1-12 · 12 p’sukim

 

Commentary and Divrei Torah

 

 Hertz Chumash: pp. 187 – 191 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 180 – 191)

Artscroll Chumash: pp. 282 – 289 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 268 – 289)

Etz Chaim Chumash: pp. 305 – 311 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 293 – 311)

 

This is an interesting chapter because it almost seems superfluous.  We are reading about Jacob/Israel blessing his sons, who are to be the ancestors of their respective tribes. These are tribes that no longer exist.

So why do we study them and pay attention to not just the blessings here at the end of Genesis, but also similar blessings from Moshe Rabbeinu at the end of Deuteronomy? After all, if these tribes have been lost, what’s the point?  Is it only because it is part of Torah, and like the archaic performances of the various offerings, are part of our Torah?

Nevertheless, these lost tribes are part of our legacy and despite what happens later on, deserve consideration.  As Torah is, there are always lessons to be learned.  Consider, today, that while each of these tribes contributed their own mark on our heritage, today, it is up to us to emulate those values.  As we study the various blessings, let us each take away those qualities and devote ourselves to manifesting all of those blessing today as Jews.


 

Parashat Vayechi 5785 / פָּרָשַׁת וַיְחִי

11 de enero de 2025 / 11 de Tevet de 5785

Once de enero de veinte veinticinco / Once de Tevet cincuenta y siete ochenta y cinco

 

Parashat Vayechi es la duodécima porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Génesis 47:28-50:26

Génesis capítulo cuarenta y siete (cuarenta y nueve), versículo veintiocho a cincuenta y veintiséis

Vayechi (“Él vivió”) es la última porción de la Torá en el Libro de Génesis. Comienza cuando Jacob se prepara para su muerte, haciendo jurar a su hijo José que lo enterrará en la Cueva de Macpela. Jacob bendice a los dos hijos de José y a sus propios doce hijos y luego muere. Los hijos de Jacob lo entierran. La porción termina con la muerte de José. [1]

 

Año trienal 3

1: 49:27-30 · 4 p’sukim

2: 49:31-33 · 3 p’sukim

3: 50:1-6 · 6 p’sukim

4: 50:7-9 · 3 p’sukim

5: 50:10-14 · 5 p’sukim

6: 50:15-20 · 6 p’sukim

7: 50:21-26 · 6 p’sukim

maf: 50:23-26 · 4 p’sukim

Haftará: 1 Reyes 2:1-12 · 12 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torá

Sefaria OU Torá Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana

 

Hertz Chumash: pp. 187 – 191 Año Trienal 3 (Kriyah completo págs. 180 – 191)

Artscroll Chumash: págs. 282 – 289 Año Trienal 3 (Kriyah completo págs. 268 – 289)

Etz Chaim Chumash: págs. 305 – 311 Año Trienal 3 (Kriyah completo págs. 293 – 311)

 

Este es un capítulo interesante porque casi parece superfluo. Estamos leyendo acerca de Jacob/Israel bendiciendo a sus hijos, quienes serán los antepasados ​​de sus respectivas tribus. Se trata de tribus que ya no existen.

 

Entonces, ¿por qué las estudiamos y prestamos atención no sólo a las bendiciones que aparecen aquí al final de Génesis, sino también a las bendiciones similares de Moshe Rabbeinu al final de Deuteronomio? Después de todo, si estas tribus se han perdido, ¿qué sentido tiene? ¿Es sólo porque es parte de la Torá y, al igual que las representaciones arcaicas de las diversas ofrendas, son parte de nuestra Torá?

 

Sin embargo, estas tribus perdidas son parte de nuestro legado y, a pesar de lo que suceda más adelante, merecen consideración. Tal como es la Torá, siempre hay lecciones que aprender. Consideremos hoy que, si bien cada una de estas tribus contribuyó con su propia huella en nuestra herencia, hoy depende de nosotros emular esos valores. Al estudiar las diversas bendiciones, tomemos cada uno de nosotros esas cualidades y dediquémonos a manifestar todas esas bendiciones hoy como judíos.

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