Parashat Shemot is the 13th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Exodus 1:1-6:1
Shemot (“Names”) is the first Torah reading in the Book of Exodus. It opens describing the enslavement of the Israelites in Egypt. Moses is born, placed in a basket on the Nile, and adopted into Pharaoh’s household. He later encounters God at a burning bush and begins his mission of demanding that Pharoah let the Israelites go. [1]
Triennial year 2
1: 3:1-6 · 6 p’sukim ·
2: 3:7-10 · 4 p’sukim ·
3: 3:11-15 · 5 p’sukim ·
4: 3:16-22 · 7 p’sukim ·
5: 4:1-5 · 5 p’sukim ·
6: 4:6-9 · 4 p’sukim ·
7: 4:10-17 · 8 p’sukim ·
maf: 4:14-17 · 4 p’sukim ·
Haftarah for Ashkenazim: Isaiah 27:6-28:13, 29:22-23 · 23 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 213 – 220 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 206 – 224)
Artscroll Chumash: pp. 300 – 311 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 292 – 317)
Etz Chaim Chumash: pp. 326 – 335 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 317 – 341)
Our triennial portion focuses on Moshe encountering the burning bush. We know the story about how Hashem told him to remove his shoes that he is on holy land. God then assures Moses that he has seen the suffering of His people, “remembers” them and will now charge Moshe with brining them out of bondage into freedom.
The Burning Bush has been a symbol to our people since. Israel is a survivor. We have lived in and left most of the countries of the world, first surviving, then thriving, then being oppressed and persecuted. We have burned, but never burned up. We, as the bush, have maintained our identity and survival through the worst persecution even perpetrated on a group of people for an extended period.
Perhaps it is because we are the chosen people, having accepted the covenant with Hashem. Perhaps it is because we have a rich and vibrant culture and history and education as our foundation. Or perhaps it is simply that we are survivors.
Let this be an inspiration to us in these troubling times. We may get burned, but never burned up.
Parashat Shemot 5784 / פָּרָשַׁת שְׁמוֹת
6 de enero de 2024/25 Tevet 5784
D'var Torah en YouTube
Parashat Shemot es la decimotercera porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Éxodo 1:1-6:1
Shemot (“Nombres”) es la primera lectura de la Torá en el Libro del Éxodo. Comienza describiendo la esclavitud de los israelitas en Egipto. Moisés nace, es colocado en una canasta junto al Nilo y adoptado en la casa de Faraón. Más tarde se encuentra con Dios en una zarza ardiente y comienza su misión de exigir que el Faraón deje ir a los israelitas. [1]
Trienal año 2
1: 3:1-6 · 6 pesukim ·
2: 3:7-10 · 4 pesukim ·
3: 3:11-15 · 5 pesukim ·
4: 3:16-22 · 7 pesukim ·
5: 4:1-5 · 5 pesukim ·
6: 4:6-9 · 4 pesukim ·
7: 4:10-17 · 8 pesukim ·
maf: 4:14-17 · 4 pesukim ·
Haftará para Ashkenazim: Isaías 27:6-28:13, 29:22-23 · 23 p’sukim
Comentario y Divrei Torá
Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana
Hertz Chumash: págs. 213 – 220 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 206 – 224)
Artscroll Chumash: págs. 300 – 311 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 292 – 317)
Etz Jaim Jumash: págs. 326 – 335 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 317 – 341)
Nuestra porción trienal se centra en el encuentro de Moshé con la zarza ardiente. Conocemos la historia de cómo Hashem le dijo que se quitara los zapatos porque estaba en tierra santa. Luego Dios le asegura a Moisés que ha visto el sufrimiento de su pueblo, los “recuerda” y ahora encargará a Moshé de sacarlos de la esclavitud y llevarlos a la libertad.
Desde entonces, la Zarza Ardiente ha sido un símbolo para nuestro pueblo. Israel es un superviviente. Hemos vivido y abandonado la mayoría de los países del mundo, primero sobreviviendo, luego prosperando y luego siendo oprimidos y perseguidos. Nos hemos quemado, pero nunca nos hemos quemado. Nosotros, como arbusto, hemos mantenido nuestra identidad y supervivencia a través de la peor persecución perpetrada incluso contra un grupo de personas durante un período prolongado.
Quizás sea porque somos el pueblo elegido y hemos aceptado el pacto con Hashem. Quizás sea porque tenemos una cultura, una historia y una educación ricas y vibrantes como base. O tal vez sea simplemente que somos supervivientes.
Que esto sea una inspiración para nosotros en estos tiempos difíciles. Podemos quemarnos, pero nunca quemarnos.
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