Parashat Toldot is the 6th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Genesis 25:19-28:9
Toldot (“Generations”) opens with the births of Isaac and Rebecca’s twins, Jacob and Esau. Esau sells his birthright to Jacob in exchange for soup. Isaac and Rebecca travel to Gerar, where Isaac makes a peace treaty with King Abimelech. Isaac gives Jacob the blessing meant for Esau, and Jacob runs away to his uncle Laban. [1]
Triennial year 3
1: 27:28-30 · 3 p’sukim
2: 27:31-33 · 3 p’sukim
3: 27:34-37 · 4 p’sukim
4: 27:38-40 · 3 p’sukim
5: 27:41-46 · 6 p’sukim
6: 28:1-4 · 4 p’sukim
7: 28:5-9 · 5 p’sukim
maf: 28:7-9 · 3 p’sukim
Haftarah*: I Samuel 20:18-42 · 25 p’sukim *Shabbat Machar Chodesh
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 99 – 101 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 93 – 101)
Artscroll Chumash: pp. 138 – 143 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 124 – 143)
Etz Chaim Chumash: pp. 157 – 161 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 146 – 161)
This is one of my favorite parashat, if not the favorite. Why? Because it is so controversial and vague, and really what studying Torah is all about. On the one hand, Esau came out first and is entitled to the birthright. On the other hand, he is not spiritually qualified to a religious leader and Jacob is the correct heir apparent. So why the confusion?
Rebecca is spiritually evolved and astute enough to see that. In fact, given the text in the Torah, it’s pretty obvious. Since Hashem is all-knowing and perfect in planning, it would make sense that we should consider that this drama is the way it is supposed to be resolved. Rebecca and Jacob are meant to plan to get Jacob the blessings because he is the brother who has the correct and appropriate devotion to continue Abraham’s legacy.
Questions come to mind. Isaac is a patriarch; did he know that Jacob replaced Esau and went along with it because he knew it was the right thing to do? That would make Rebecca the perpetrator, and is that fair to her to cause her to sin?
On the other hand, as Abraham had ten trials to test his mettle, perhaps this was also a test and a challenge to make Jacob work for this birthright to make sure he appreciated it. While he was reluctant to go along with the deception, in the end, he did. And we will see in succeeding portions that he took this legacy very seriously.
Parashat Toldot 5785 / פָּרָשַׁת תּוֹלְדוֹת
30 de noviembre de 2024 / 29 de Jeshvan 5785
Treinta de noviembre Veinticuatro Veintinueve Cheshvan Cincuenta y siete Ochenta y cinco
Parashat Toldot es la sexta porción semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Génesis 25:19-28:9
Génesis Capítulo Veinticinco, Versículo Diecinueve al Veintiocho Nueve
Toldot (“Generaciones”) comienza con los nacimientos de los gemelos de Isaac y Rebeca, Jacob y Esaú. Esaú vende su primogenitura a Jacob a cambio de sopa. Isaac y Rebeca viajan a Gerar, donde Isaac hace un tratado de paz con el rey Abimelec. Isaac le da a Jacob la bendición destinada a Esaú, y Jacob huye hacia su tío Labán. [1]
Año trienal 3 Veintisiete veintiocho a veintiocho nueve
1: 27:28-30 · 3 p’sukim
2: 27:31-33 · 3 p’sukim
3: 27:34-37 · 4 p’sukim
4: 27:38-40 · 3 p’sukim
5: 27:41-46 · 6 p’sukim
6: 28:1-4 · 4 p’sukim
7: 28:5-9 · 5 p’sukim
maf: 28:7-9 · 3 p’sukim
Haftará*: 1 Samuel 20:18-42 · 25 p’sukim *Shabat Machar Chodesh
Comentario y Divrei Torá
Hertz Chumash: pp. 99 – 101 Año Trienal 3 (Kriyah completo pp. 93 – 101)
Artscroll Chumash: pp. 138 – 143 Año Trienal 3 (Kriyah completo pp. 124 – 143)
Etz Chaim Chumash: pp. 137 – 141 Año Trienal 3 (Kriyah completo pp. 127 – 141)
Esta es una de mis parashá favoritas, si no la favorita. ¿Por qué? Porque es muy controvertida y vaga, y realmente de lo que se trata el estudio de la Torá. Por un lado, Esaú salió primero y tiene derecho a la primogenitura. Por otro lado, no está espiritualmente calificado para ser un líder religioso y Jacob es el heredero aparente correcto. Entonces, ¿por qué la confusión?
Rebeca está espiritualmente evolucionada y es lo suficientemente astuta como para ver eso. De hecho, dado el texto de la Torá, es bastante obvio. Como Dios es omnisciente y perfecto en sus planes, tendría sentido que consideráramos que este drama es la forma en que se supone que debe resolverse. Se supone que Rebeca y Jacob deben planificar cómo obtener las bendiciones para Jacob, porque él es el hermano que tiene la devoción correcta y apropiada para continuar el legado de Abraham.
Surgen algunas preguntas. Isaac es un patriarca; ¿sabía que Jacob reemplazó a Esaú y lo aceptó porque sabía que era lo correcto? Eso convertiría a Rebeca en la perpetradora, y ¿es justo para ella hacerla pecar?
Por otro lado, como Abraham tuvo diez pruebas para poner a prueba su temple, tal vez esta también fue una prueba y un desafío para hacer que Jacob trabajara por este derecho de nacimiento para asegurarse de que lo apreciara. Si bien se mostró reacio a aceptar el engaño, al final lo hizo. Y veremos en las siguientes porciones que tomó este legado muy en serio.
Comments